25 September, 2007

Off Season!

Årets konkurranser er over for denne sesongen, og vi er inne i en rolig periode hvor inspirasjon og overskudd skal hentes for å begynne grunntreningen mot neste sesong. Vi har begge vært igjennom en forkjølelsesperiode (hvor Dag ble hardest rammet), men er begge på bedringens vei. Siden Birken har jeg løpt NM i orientering. Siden det har vært mest sykling denne sesongen, og da jeg ikke hadde inspirasjon til å løpe mye frem mot NM, hadde jeg tunge bein. Hvilket resulterte i dårlige resultat på mellomdistansen. Stafett etappen var jeg forøvrig rimelig greit fornøyd med.

Jeg kjenner at inspirasjonen begynner å melde seg, og dagens økt med 1 time tempo trening var en liten forsmak på hva som venter. Det var en drøm å komme tilbake på karbonramma, og jeg begynner virkelig til å glede meg til forberedelsene til neste sesong.

Siden jeg ikke har skrevet noe om Birken, tenkte jeg at jeg nå skulle skrive litt om min erfaring:
Jeg hadde før start store forventninger til rittet, og var fast innstilt på å være med helt der framme. Starten gikk bra, og jeg var aktiv i fronten av feltet. Opp mot Skramstad økte tempoet, men jeg syntes ikke det var spesielt slitsomt å henge med. Ned mot Djuposet fikk jeg smake hvordan det var å kjøre med stiv gaffel. Jeg måtte simpelten klore meg fast til styret for å komme meg helskinnet ned. I første terrengparti spredde tetklynga seg, og jeg måtte virkelig presse det jeg klarte for å henge med. Tetklyngen spredde seg litt, men ble raskt samlet igjen. Herfra og frem til rosinbakken skjedde det lite. Opp rosinbakken kjente jeg at det lå en liten krampe på lur, og jeg måtte litt ned på tempoet. Slapp da tetklyngen og ble liggende i klynge 2. Denne klyngen ble jeg liggende i helt frem til rett før Sjøseterveien (ca 2 mil før mål). Plutselig får jeg et løft på syklen (må sannsynligvis ha truffet en stein), og måtte ut i grøften for å forhindre en luftetur. Da jeg kom meg opp på grusveien igjen, viste det seg at kjedet hadde kilt seg mellom krankarmen og storskiva. Mens jeg stod og dro i kjedet for å få det løst, passerte klyngen til Dag. Jeg kom meg etterhvert på syklen, og da jeg kom meg ned på asfalten, så jeg klyngen til Dag et stykke fremme (kanskje 1 min opp). Da det var motvind og jeg ble liggende alene, hadde jeg ikke muligheter å tråkke meg opp. Og ble derav liggende alene helt til mål. Kom i mål på 3 timer og 9 minutter, som nr 14 i klassen. Var veldig skuffet og irritert da jeg kom i mål, men må vel si meg ganske fornøyd med egen innsats. Må bare gratulere Dag med en kjempe prestasjon. Å bli nr 5 i sin første birken start er imponerende og vel fortjent. Gleder meg til neste år!

No comments: