21 February, 2008

OBIK 2

Onsdag for en uke siden var det bare jeg som stilte på OBIK. Det ble en reprise fra første gangen med liten/ingen feste og ennå mer slit siden det ble gått 3 runder (12km).
I går stilte vi begge opp igjen, og nå skulle vi ha feste! Vi smurte med isklister i bunn og 2 lag med Star universal over. Men da vi skulle teste skiene var de ikke så mye feste i +5 og regnvær. Vi fikk tips om at VM Universal funket, og etter litt panisk smøring fikk vi klabbet på et lag (vanskelig å smøre med klister ute). Gliden ble dårligere, men endelig hadde vi feste!
Denne gangen skulle vi gå 2 runder. Jeg og Vidar startet samtidig, og ut fra start tok Vidar teten. Han lå foran og dro på første runden, med meg rett bak. Ut på andre runden tok jeg føringen, og fikk etterhvert en liten luke på 4-5 meter, men klarte ikke å øke noe særlig mer og like før runden rundt gratishaugen tok han meg igjen. Det var klart med et skikkelig oppgjør...opp bakken bak gratishaugen lå vi side om side, og jeg bestemte meg for å dra på alt jeg kunne over toppen. Fikk en liten luke og merket at han ikke klarte å tette den! I mål var jeg 3 små sekunder foran, men det smakte neste som 3 minutter....det ga i hvert fall selvtillitt foran Vester-Gyllen som jeg skal gå til søndag. Men da blir det 35km og litt roligere tempo, tror nok det vil passe bedre. Rennet er også seeding til Birken.
Jeg brukte 25,47 og Vidar 25,50 og endte på henholdsvis 18. og 19.plass av 38 i klassen, som var en klar forbedring fra forrige gang. Beste tid var på 22,05.

På søndag gikk Vidar Madshus skimaraton, som er et turrenn på 42 km og seedingsrenn til Birken. Han gikk meget sterkt, ble nr. 8 i klassen og seedet seg inn i pulje 3 i Birken.

No comments: