13 May, 2008

Terrengsykkelrittet




Da var årets første sykkelritt og årets først ritt i NC maraton, terrengsykkelrittet, unnagjort. Helgens innsats var heller skuffende for Team Solberg. Dag har slitt med ankelen side en skade han pådro seg på Tiomila for to uker siden. Han var veldig usikker på om han skulle stille, men prøvde seg allikevell. Da han kom til første terrengparti merket han fort at det ikke var mulig å fullføre det meget tekniske rittet, og stod derfor av.
Jeg har ikke vært helt i toppform i det siste, men åpnet det jeg klarte og hang meg på i det første gruspartiet. Følte jeg klarte å holde bra fart og var med pulje 2 inn i det første terrengpartiet. Som reseten av feltet, hoppet jeg tidlig av syklen og begynte å løpe/gå. Her var det bare å holde køen. Etterhvert kom vi oss på syklen, men da jeg ikke har syklet mye på stier i år hadde jeg lite å stille opp med. Jeg ble plassert av mange ryttere, og det ble veldig mye av og på syklen og liten flyt. Dette tappet kreftene, og når jeg kom meg igjennom det første terrengpartiet var jeg allerede begynt å bli sliten. Andre terrengparti over slettefjeld gikk stort sett greit, men måtte klore meg fast til styret for å komme meg helskinnet ned de steinete stiene. I tredje terrengparti måtte jeg av syklen da jeg bomgiret i den først bakken opp slalombakken. Ble også her passert av endel syklister. Inn mot mål var jeg sliten, og var ikke lysten på nok en runde. Synes traseén var veldig teknisk krevende (til tider litt for teknisk...), og jeg hadde store problemer med å finne flyten.
Andre runden ble kjørt uten mye motivasjon og da jeg i tillegg punkterte tapte jeg mye tid og plasseringer. Ble til slutt nr. 43. Ikke akkurat mye å rope hurra for, men det var veldig bra trening for en uerfaren terrengsykkelist. Må nok trene endel mere i terrenget for å kunne mestre slike type ritt.

Vi går nå inn i en grunntreningsperiode med mye trening. Tror det trengs frem mot Raumerrittet, som er den neste store konkurransen.

No comments: